Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Sporvognsskolen I

Sporvognsskolen I

I 1875 leverte Stephensons vognfabrikk i New York 22 hestesporvogner med nr. 1 – 22 til Kristiania Sporveisselskab. Disse ble fulgt av ytterligere sju slik at vi til slutt hadde 29 vogner i 1877. En av dem var endog en snartur innom Stockholm hvor den stod modell for Stockholms Nya Spårvägabolga vogner levert av AB Atlas til sporveien der i 1877. Men slapp av, vi vet at den kom hjem.

Nr. 1 ble foreviget av leverandøren selv foran fabrikken i New York.For dere som har truffet «vår» nr. 6 så har denne krabaten ekstra høyt takoppbygg hvor det står KRISTIANIA. Lyste det i kupeen ville disse bokstavene kanskje lyse i mørket, men det var nok bare den vogna som var slik utrustet. Kanskje en kontantrabattpremie?

Det var nok en «clitch» mellom KSS og Stephenson, Sporveisselskab fikk en S for lite i navnet. Sagde Sporveisselskab løste det på enkleste vis etter en tid ved å male over hele navnet med brunt, tror jeg. Det fantes bare et sporveisselskap uansett.

Da Sporveisselskabet satte i stand nr. 6 seinest i 1914 ble det rettet til to s-er, men det er antikvarisk feil.

Hestesporvognene av denne typen utgjorde ryggraden i vognparken til hestesporvognsdriften ble gitt opp i 1899 – 1900. Ti av vognene ble bygd om slik at de kunne fungere som tilhengere 1900/1904 og endte med å bli solgt til Trondheim og Bergen i 1917. Nr. 6 var unntatt. Den er bevart som museumsvogn mens en del av de andre endte opp som hytter i skogen.