Bussgruppen Bussringen Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss OS 879. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #100 i november 2017.

Oslo Sporveier nr 879

Scania type CR var i likhet med Büssing Prëfekt en helbygd selvbærende modell. De første ble introdusert som type CR76 i 1966. Oslo Sporveier kjøpte i 1969 tre slike busser, som nå ble kalt CR110, men ventet så til 1973 med å kjøpe flere.

Modellen het da CR111M , og forskjellen var gjenkjennelig på at det tidligere skrå bakpartiet nå var rett og flatt. I 1973 ble det kjøpt inn seks busser av typen. De ble fulgt av ytterligere 25 året etter; av samme modell, men med runde frontlykter, og røde seter istedenfor blå.

CR111M gikk først mye på rutene i indre by. I 1977 overtok Sporveien både materuter og flere av bussene samt garasjeanlegget på Alnabru, fra De Blå Omnibusser. Og snart ble også Scania CR111M fast stasjonert der, og de ble gående på ruter i Groruddalen og i sørøst. Helt på slutten, mot 1987, gikk Scania CR111M kun på rushtidavganger på linje 22.

Lokaltrafikkhistorisk forening ønsket å bevare en typisk bybuss fra 1970-tallet, men på grunn av begrenset plass tok man da kun vare på en MAN SL200. I første omgang ble altså ikke busstypen bevart i Oslo, de fleste av dem gikk til skroting. Tre av CR`ene ble imidlertid kjøpt av Østmarka HV Befalsforening, og brukt videre til personaltransport. To av dem ble faktisk malt i militærfarger, men ikke 879. Tidlig på 90-tallet havnet den hos en skraphandler på Minnesund.

I 1992 fikk Finn Carlsen kjøpt nr. 879. Han drev selskapet Finn Carlsens Turistbusser, men kjøpet av en gammel buss var motivert av interesse for bussen som bevaringsobjekt. Den ble ganske snart gjort kjørbar og registrert. Og omkring 1996 ble den også på ny hellakkert i Sporveiens farger, og fikk tilbake originale klistredekaler. I årene som har gått har den fått stå innendørs i driftsbygningen til en gård ved Elverum. Men det har blitt lite kjøring, og få har hatt muligheten til å se den. Carlsen ønsket at bussen skulle bli godt tatt vare på videre. Derfor fikk man i 2017 til en avtale hvor noen av LTFs medlemmer kjøpte bussen for en vennskapelig pris og donerte den til LTF. Nr. 879 må sies å være i svært god forfatning, men den krever også noe innsats for å kunne holdes kjørbar videre.

Plassen er begrenset på Lokaltrafikks bakside, så vil du lese mer om buss 879 og Sporveismuseets samling av vogner, samt se flere bilder, gå da inn på www.sporveismuseet.no/vognpark

Tekniske data:
Lengde: 11,55 m