Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Sporvognsskolen III

Sporvognsskolen III

Vi fortsetter med sporvognsskolen, og er nå kommet fram til de helåpne hestesporvognene fra 1890. Behovet for helt åpne vognene må jo ha vært minimalt i Norge. Sesongen er jo kort, for å si det mildt, men Kristiania Sporveisselskab slo uansett til med å anskaffe fire helt åpne vogner som ble levert av Skabo.

De fikk nummer 36 – 39 og hadde tak som ble holdt oppe av stolper samt to benker på langs. Enklere kunne det ikke gjøres.Pussig nok fulgte de med inn i den elektriske tida og var en del av tilbudet i Oslo fram til 1917 eller så, altså som tilhenger.Her står nr. 81 og en makker parkert utenfor vognhallen på Sagene og venter på sommer’n. Pussig nok slo de jo an hos publikum. De vognene som ble beholdt som tilhengere fra sommeren 1900 skiftet nummer. Disse fire fikk nr. 81 – 84, eventuelt 80 – 83. To av dem ble solgt til Bergen som også brukte dem noen få år, men alt er for lengst borte.

Sporveismuseets arkiv