Sporvognsskolen IV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Sporvognsskolen IV

De opprinnelig 29 (22+7) hestesporvognene dekket stort sett det daglige behovet for hestesporvogner fra 1875-77 fram til hestesporvognsdriftens opphør i 1899-1900.

De ti (6+4) åpne vognene var mer et tillegg; KSS kunne også tilby åpne vogner «i den varme årstid» som jo var et pluss, men i 1892 – 93 (bildet er datert 1893) kjøpte man inn fire lukkede vogner, nr. 40 – 43, fra Skabo slik som nr. 40 her. De tilsvarte Stephenson-vognene fra 1870-åra, men ser ut til å blitt begavet med litt større plattformer. Trafikkøkning kanskje?

Da hestesporvognsdriften opphørte i 1899-1900 ble de satt bort i hestesporvognshallen, men kom i drift igjen i 1900 – 1904 som tilhengere etter å ha blitt forsterket slik som de andre små vognene ble for å gjøre jobben. Vognene ble tatt ut av drift etter 1912. Kanskje de fikk nr. 90 – 93 i 1904 og 240 – 243, men dette er usikkert. Tre av dem ble solgt til Bergen i 1917 og 1918. Den fjerde ble hogd opp.

Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.