Kategorier
Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen I

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen I

Vi går nå et klassetrinn opp, og inn i trikkens verden. Til åpningen, osv. av den elektriske sporveisdriften i Kristiania leverte AEG, med Herbrand som underleverandør av vognkassene, og Bergische Stahlindustri understellene 15 motorvogner som kom i drift i løpet av året.

De første vognene ble prøvekjørt allerede i februar i 1894, men første ordinære driftsdag var 3. mars. De siste kom i drift 31. desember i 1894. KES kjøpte hyllevare; norsk leverandører hadde intet å tilby. Vognene hadde samme planløsning som hestesporvognene, men var større og mer solide.Vognene fikk nr. 1 – 11 og 20 – 21. Luka fra 12 – 18 ble tatt av tilhengere. Det vil føre for langt å gå gjennom disse numeriske prøvelsene KES gikk gjennom mellom 1894 og 1902 så vil skal holde fast ved at de endte opp som nr. 101 – 112, 115 og 121 i 1902. De hadde 16 sitteplasser og 12 ståplasser og utgjorde ryggraden i den eller øverste oppsettingen av trikker.
På 1910-tallet begynte KES å fase dem ut av driften ved at de ble bygd om til tilhengere med samme nummer. De ser ut til å ha blitt bygd om mellom 1910 og mai-juni 1913. Som tilhengere ble de faset ut allerede i 1918 og 1919. Resultatet av det skal jeg komme tilbake til. En av disse vognene slapp unna. Det var nr. 2, seinere 102, som vi ser bilde av som nr.1. Den ble satt i stand til KES 25-årsjubileum i 1919. Her er det bilde av den under en framsyning i 1956. Bildet av 109 viser vogntypen som tilhenger.

KES 2 – omnummerert til KES 1 i 1919. Vognen er i dag utstilt på Norsk teknisk museum. Foto: Welander / Sporveismuseets arkiv)
KES 109 utenfor Vognhall 5 Majorstuen. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.