Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen IV

Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent

Trikkeskolen IV

I 1895 kom en ny trikk til Kristiania som man hevdet var en norsk verdenssensasjon markedsført Norsk elektriske Aksjebolag som utviklet seg til å bli NEBB. Aksjeboaget hadde bygd en demovogn som en kopi av de eldste trikkene fra 1894, jeg tror de må ha vært på Majorstuen og lånt tegninger, som de ville vise fram.

Aksjebolaget hadde fått tak i tegninger utarbeidet av den britiske ingeniøren John Hopkinson som hadde utarbeidet en enklere kobling for regulering av motorstrømmen på en to-motors trikk basert på serie- og parallellkobling av motorene ved også å bruke en formotstand som han hadde tatt patent på. En svensk ingeniør som hadde kjøpt seg inn i dette aksjebolaget hadde også kjøpt dette patentet som han nå ville utnytte. Dette viste seg å fungere helt etter forventningene, men ble stoppet av AEG som ikke hadde patentet, ennå. Man fikk altså ikke lov å prøvekjøre «på nettet». Nå gikk AEGs enerett ut på dato allerede i 1898 eller noe slikt, og da var det fritt fram. Vogna ble prøvekjørt og også hyppet mon en av de «gamle» vognene og Holmenkolbanens nye vogner med godt resultat, og anskaffet av KES som nr. 17.Den ledet til at alle vogner, så og si, helt fram til 1982 (i Norge) ble konstruert med samme løsning! Her er den på et prøvespor utenfor Frognerkilens fabrikker i 1895. Den var i bruk fram til 1914.

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv