Trikkeskolen V

Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent

Trikkeskolen V

Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft avsluttet leveransen av de tre siste av i alt 20 motorvogner av AEG standardtype i 1898, men valgte å levere vognene med serie-parallellkobling og en nyere motor med disse vognene.

Vognene ble levert som nr. 18, 19 og 20, noe som førte til at et par vogner en kort tid hadde «B»-nummer, men dette ble altså ordnet så det ble litt mer logisk. Mellom oss sagt rota de nok litt, men nå ble det orden. Her valgte man en nyere motor hvor anker og feltmagneter var seriekoblede av type VNB120 og en timeeffekt på hele 18 kW  pr. motor. Her er nr. 18 foreviget sammen med tilhenger 45 ved endestasjonen ved Nobels gate.

Med unntak av nr. 2 som jo er bevart som nr. 1, ble alle vognene bygd om til tilhengere mellom 1910 og 1914 og inngikk i nok en ombygging 1918 – 1920. 

Kristianina Drammensveien (N. J. 05)
Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

1 svar til Trikkeskolen V

  1. Øyvind Engan sier:

    Hvorfor var det ulogisk at trikkene fikk numrene 18, 19 og 20? Det skjønte jeg ikke. Forrige kapittel handlet om nummer 17, og det står at dette var de tre siste i en serie på 20.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.