Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent
Trikkeskolen VI
I 1898 anskaffet Kristiania elektriske Sporvei fem tilhengere i tillegg de de opprinnelige sju vognene, men av en litt annen type.
Her er det en variant med tverrseter plassert en og to i bredden og hvor midtgangen var forskjøvet til ene siden. Dette var typisk for tverrseter, i Norge var det jo Bergen som hadde slike, men altså uvanlig i Oslo. De fem vognene hadde vinduer som var festet to to hver vindusramme som kunne tas ut slik at vognene egentlig var åpne. Vognene ble levert av Herbrand og med nr. 41 – 45, fikk nr. 141 – 145 og så 455 – 459 i 1925. Vogntypen gikk ut av «produksjonen» i 1936 som de fleste av disse små tidlige tilhengervognene. Her var det 18 sitteplasser og 18 ståplasser. Ingen ble bevart.