Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen VI

Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent

Trikkeskolen VI

I 1898 anskaffet Kristiania elektriske Sporvei fem tilhengere i tillegg de de opprinnelige sju vognene, men av en litt annen type.

Her er det en variant med tverrseter plassert en og to i bredden og hvor midtgangen var forskjøvet til ene siden. Dette var typisk for tverrseter, i Norge var det jo Bergen som hadde slike, men altså uvanlig i Oslo. De fem vognene hadde vinduer som var festet to to hver vindusramme som kunne tas ut slik at vognene egentlig var åpne. Vognene ble levert av Herbrand og med nr. 41 – 45, fikk nr. 141 – 145 og så 455 – 459 i 1925. Vogntypen gikk ut av «produksjonen» i 1936 som de fleste av disse små tidlige tilhengervognene. Her var det 18 sitteplasser og 18 ståplasser. Ingen ble bevart.