Trikkeskolen VII

Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent

Trikkeskolen VII

I 1897 anskaffet Kristiania Sporveisselskab 15 store hestesporvogner, beregnet på å bli trukket av to hester. Antallet hestesporvogner økte da fra 43 til 58 vogner, men vi kan nå spekulere på om dette egentlig ikke var en glidende overgang fra hestesporvei til elektrisk sporvei for for det første kom disse vognene ikke drift før tidligst i mai 1898 og da var så vidt vites ikke så veldig mye i bruk fordi de egentlig egnet seg dårlig på det opprinnelige hestesporveissporet, og for det andre ble de satt i drift ganske så rett før den generelle overgangen til elektrisk ettersommeren 1899 så vi vel så mye kan si at dette var KSS første tilhengere.

Vi kjenner ikke så veldig mye til detaljene, men de skulle komme til å danne grunnstammen i grønntrikkens vognpark som tilhengere. Vognene var levert av Falkenried som nr. 50 – 64. Vognkassene tilsvarte vognkassene til Bergen elektriske Sporveis første oppsett med 16 vogner fra 1897 med tre like store sidevinduer med buet topp. Som bildet viser var de som nye riggget som hestesporvogner med bl.a. destinasjonsskilter i hver ende. Uansett, de ble satt inn fra dag en som tilhengere i september 1899, og var nok mer til pass som tilhengere enn som hestesporvogner.

Vi har før vært inne på at de femten vognene var for få slik at de ble supplert med tidligere hestesporvogner. Som tilhengere fikk de beholde sine hestesporvognsnumre, men ved en større omnummerering rundt 1912 fikk de nr. 201 – 215. KSS valgte å la motorvognene ha nr. 1 – 100 og hengerne nr. 201 – 299. I 1925 fikk de nr. 418 – 432. De var på alle måter kompatible med KSS egne tilhengere av type Union og også tilsvarende vognene hos Kristiania elektriske Sporvei, men altså med tre sidevinduer arrangert med tre; to store og et lite mellom.

Oslo Sporveier grupperte dem i nummergruppa fra 403 – 455, hele 52 vogner. Vognene levert før 1911 ble levert «uten understell», dvs. si med akselføringene festet rett til vognramma og med enkel avfjæring, men denne gruppa ble alle ombygd slik rundt starten av første verdenskrig, og fikk da separate understell og dermed dobbelt avfjæring. Vognene fikk montert solenoidebrems.

«Hatteeskene» ble tatt ut av trafikk mellom 1930 og 1936 men unntak av de nyeste vognene fra 1911 – 12 som man ikke hadde rukket å kvitte seg med før 1940, så disse fikk en nådefrist som følge av okkupasjonen, og som gjorde at noen av dem var i trafikk ti 1958. Vår «hatteeske» er kompatibel med denne vogntypen. Bildet vårt viser den som hestesporvogn som ny.

Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.