Trikkeskolen VIII

Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent

Trikkeskolen VIII

I 1899 kan vi på mange måter si at trikken spredte seg ut i Kristiania i høyt tempo. Kristiania Sporveisselskab elektrifiserte sine linjer til Homansby, Oslo, Grünerløkka og Munkedamsveien, og tidlig i januar gikk siste hestesporvogner.

Kristiania kjøpte inn hele 66 vogner fordelt på 47 til Sporveisselskabet og 19 til Kristiania elektriske Sporvei fra Breslau, Falkenried i Hamburg og litt fra Skabo, men alle med elektriske utstyr fra Union E. G. .Disse U eller UEG-vognene, ofte referert til som «unionvognene» ble dermed en svært viktig vogntype. Her kan jo leserne selv studere forskjeller eller likheter mellom dem i være seg blå, Kristiania elektriske Sporveie, eller grønn, Kristiania Sporveisselskabs utgave. Som nye hadde de åpne plattformer, men fra 1909 fikk de som vi ser på bildene, lukkede plattformer. 22 er i blåtrikkskrud i Drammenesveien ved Nobels gate og 31 (og tilhenger 58) i grønn utgave som ny i Munkedamsveien ved Lassons gate. 25 slik den så ut som grønnlukket vogn i Sporveisgata og en blå ditto utenfor vognhall 5.

Foto: Sporveismuseets arkiv
Foto: Worm-Pettersen / Sporveismuseets arkiv
Foto: Skarpmoen / Sporveismuseets arkiv
Foto: Skarpmoen / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.