Vi vil på dager museet holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen en søndag eller tirsdag når museet er åpent
Trikkeskolen IX
Samtidig med at KES og KSS anskaffet sine U eller UEG-vogner så anskaffet Kristiania kommunale Sporveie tilsvarende vogner, men med Schuckert & Co som leverandør.
Teknisk lente disse vognene seg mye på AS Holmenkolbanens eldste vogner fra 1898 så mye at Schuckert prøvekjørte kommunes vogner på HkBs spor og endog nyttet HkBs verkstedfasiliteter. De første åra, før Sagene, så hadde jo svært enkle forhold der med bare et skur der og på Rodeløkka. KKS- vognene var ellers greie nok. Kommunen anskaffet motorvognene 200 – 219, muligens 201 – 220 og 12 tilhengere 250 – 261. Tilhengerne hadde samme vognkasse som motorvognene. Da Kristiania Sporveisselskab overtok kommunens sporvogner ble vognene bare brukt videre som de var, dog malte man etter hvert over bumerket og påskriftene. De gikk endog med rødfargen. Først da vognene ble utstyrt med innbygde plattformer i 1909 ble vognene grønne. Schuckertvognene var ellers kjent for å virke stivere å kjøre. I 1912 fikk motorvognene nr. 48 – 67 ved en større omnummerering.Tre vogner ble bygd om til tilhengere tilsvarende 250 – 61 og fikk da også nr. 247 – 249. De 17 andre ble bygd om med nye store vognkasser til «kommunal HaWa» mellom 1921 og 1924. Utstyret fra fire vogner hvor vognkassene ble bygd om, eller nybygd som vel er rettere å si, ble til korntransportvogner. Tilhengervognene 247 – 249 og 250- 261 gjennomgikk en større ombygging til «kommunal ombygd tilhengere» som ble supplert med 7 tidligere UEG-motorvogner til 22 nye tilhengere (nåja) som fikk Oslo Sporveiers nr. 519 – 540 mellom 1918 og 1920. Her har vi bilde av motorvogn 217 og tilhenger 255 i uombygd utgave.