Gullfisken

Tom Arne Nygaard og Ole Mjelva forteller i denne videoen om den ikoniske trikken kalt Gullfisken. Vi håper den inspirerer til et besøk på Sporveismuseet på Majorstuen. Vi holder åpent hver lørdag, søndag, mandag og tirsdag mellom klokken 11.00 til 15.00.

2 svar til “Gullfisken”

Greit nok om 170, men B-vognene – forstadsbanevognene – var jo i bunn og grunn toretningsvogner; de kunne kjøres like bra forover og bakover, men de var ikke innredet for den type kjøring. (198 som havnet i Japan kjøres i dag i begge retninger). B-vognene kunne også koples i tog fra 1955 (to vogner sammen) og hadde derfor større kapasitet, spesielt på Østensjøbanen der behovet var stort, og var dessuten mye bedre å kjøre. (Egen erfaring).

På 70-tallet hørte jeg fra en som jobbet i Oslo Sporveier, at trikken fikk sitt navn etter det statlige lotteriet «Gullfisken». Den kjørte en periode rundt med reklame for lotteriet. Det er det jeg er blitt fortalt.