Trikkeskolen XII

Vi fortsetter føljetongen om sporvognshistorien. Vi håper den inspirerer til et besøk på Sporveismuseet på Majorstuen. Vi holder åpent hver lørdag, søndag, mandag og tirsdag mellom klokken 11.00 til 15.00.

Trikkeskolen XII

Den første serien «store» vogner viste seg å ikke holde mål rent konstruksjonsmessig fordi stenderne i vognkassa var for spede så disse vognene fikk forholdsvis kort tid som trafikkvogner. Noe bedre gikk det med vognene fra 1912. Disse fikk grøvre stendere og opplevde ingen «tretthetsbrudd» og vinduer som sprakk. Sporveiene introduserte også en sterkere motortype med disse vognene; Siemens type D58wf med en timeeffekt på 42 kW pr motor. Kupeene var «litt» trangere uten at publikum merket noe, fortsatt 24 sitteplasser. Kristiania Sporveisselskab fikk kloa i 7 av dem, Kristiania elektriske Sporvei 3 stykker.



Disse vognene kom i trafikk i mai 1912 og ble satt inn på linje 6 mellom Majorstuen og Oslo (Gamlebyen) som var den første felleslinja mellom KES og KSS.

KSS ga vognene sine nr. 221 – 227, men bare en kort tid. I 1913-14 skiftet de til 521 -527 og så i 1921 til 61 – 67. Ved sammenslåingen av sporveien i 1924 fikk de nr. 41 – 47. KES kalte sine for 194 – 199, men fant også ut at det var bedre med lange SS-vogner, fra 1913, og valgte å bygge om sine fra «korte» til «lange» i 1921, og ble derfor nummerert blant de lange i 1925, nr. 58 – 60. De tidligere grønne vognene ble beholdt som kort.

De korte vognene, altså 41 – 47, ble utrangert tidligere enn de lange som jo hadde mer plass. Den siste var ute av bildet i 1963. De tidligere KES vognene led en krank skjebne. De ble rekvirert av tyske myndigheter og sendt til München. Kun 58 av trioen returnerte til trafikken i 1946. De korte SS-vognene ble levert med trebenker enten de var blå eller grønne, men ombyggingen av dem til lange gjorde at 58 – 60 ble like 61 – 65, men 58 fikk som den eneste fem like vinduer i kupeen etter at den ble reparert. Nr. 46 i versjon SS kort ved Vålerenga vognhall og nr. 58 i ombygd og reparert versjon i Majorstua vognhall.

Lennart Welander / Sporveismuseets arkiv
Lennart Welander / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Majorstuen Ring, Siemensvognene, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.