Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XIII

Vi fortsetter føljetongen om sporvognshistorien. Vi håper den inspirerer til et besøk på Sporveismuseet på Majorstuen. Vi holder åpent hver lørdag, søndag, mandag og tirsdag mellom klokken 11.00 til 15.00.

Trikkeskolen XIII

De «lange» SS-motorvognene var den vanligste typen. Den absolutt vanligste var det med laveste nr. 58 og høyeste nr. 102, altså 45 enheter. Det var dem med tre sidevinduer med to store og et lite vindu i kupeen slik nr. 69 har og den andre gruppen, som var 103 – 120, som utgjorde resten av typen. Du kunne også se forskjell på dem ved at nr. 66 – 102 hadde stoppede seter med basttrekk og de øvrige hadde treseter.

Greia var også at opp gjennom åra fikk «bastrekk» konkurranse av «skinneseter» (dvs. skai) endte opp med litt av vært, fordi «bast» ble byttet ut med skai etter hvert som bast ble fliset opp til fordel for skinn eller skai, men disse gikk om hverandre. Jeg skal ikke gjøre rede for hvem, som hadde hva, det var nok neppe noen som visste.

Bildene viser noen av forskjellene.

SS-vogn 111. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
SS-vogn 69. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv