Vi fortsetter føljetongen om sporvognshistorien. Vi håper den inspirerer til et besøk på Sporveismuseet på Majorstuen. Vi holder åpent hver lørdag, søndag, mandag og tirsdag mellom klokken 11.00 til 15.00.
Trikkeskolen XIV
Til SS motorvogner, vi husker nå at «SS» stod for Siemens-Schuckert, og kan ses på som en typebetegnelse, så hørte det jo til ditto tilhengere.
De fantes som «korte», her representert med 641, lang, her ved nr, 496 og endelig «brede», her med 638 som representant?
Kupeen var lag lang, 24 sitteplasser, mens de korte var 9,6, de vanlige lang 10,5 lange og de brede hele 11,2 m lange. For dere med hang til detaljer så var 641-646, altså «de kore» levert i 1915 og hadde stoppede seter.
De lange kunne deles i tre grupper, 484 – 486 som hadde makelig 3,6 m akselavstand og var bitte lite grann kortere en lang, ikke så mye at vi bryr oss om det, her, og sammen med 487 – 506 utstyrt med både 3,6 m akselavstand og harde treseter levert mellom 1912 og 1914, og den tredje gruppen som opprinnelig var «korte» og levert i 1915, men som ble bygd om til «bred» (og ekstra lang) i 1925, som nr. 635 – 640. Her var kupeen 2,2, m brede. De hadde også stoppede seter, og kun, kan vi si det, kun 3,2m akselavstand. 484 – 506 var tidligere blåtrikktilhengere, resten grønne.
De ble selvsagt kjørt bak primært SS-tilhengere, men 635 – 640 stor sett gikk bak HaWa eller Brill, og var de var vognparkens største tilhengere.