145 år med sporvei i Oslo

Tekst av Bjørn Andersen, LTF.

Akkurat når jeg skriver dette driver «dem» og tar imot 402 på Gf2 ved Grefsen vognhall, og Oslo har fått en ny trikk. Det er litt høytidelig det der.  

For kort tid siden ble sporvognsparken redusert med en vogn da Sporveien tok en helt frisk vogn ut av trafikk uten anden årsak enn at man innså at man aldri kom til å klare å ha 72 vogner i drift. SL95 var rett og slett ikke sånn. 156, som det gikk ut over, var mer verdt som reservedeler enn som en hel vogn. SL79 opplevde faktisk flere ganger at alle 40 var i drift og faktisk var i trafikk. Det opplevde SL95 aldri. Alle 32 var i perioder i drift, men de var aldri noensinne i trafikk samtidig.

Hvis alt går bra og etter planene så vil vi oppleve at alle 87 av de nye vognene vil oppleve det, flere ganger, håper jeg. 

Fra vi begynte å anskaffe sporvogner, jeg får si Sporvogner, for vi har aldri hatt «hestetrikker», så har det ikke siden før 1887 vært en enhetlig vognpark på sporet i Oslo (eller Kristiania om der vil). 

Det ble anskaffet flere vogner i 1887, og alltid siden det har det altså vært mer enn en type sporvogner. 

Når 487 kommer i drift i 2024 en gang, skal vi altså ha 87 sporvogner og 345 T-banevogner å glede oss over. Nå kan dere jo tenke på om det er kjedelig, men det kunne ha vært kjedeligere, og man er jo på utkikk etter M4000, vognene som skal trafikkere Fornebubanen. 

Sporveien tar i bruk de nye sporene i Dronning Eufemias gate og Bispegata den 4. oktober 2020, altså så å si på 145-års dagen, men da blir til gjengjeld strekingen i Oslo gate, Schweigaards gate og Biskop Gunnerus’ gate mellom Jernbanetorget og krysset Oslo gate/Bispegata uten trikk.  

Til gjengjeld har trikken kommet tilbake mellom sentrum og Majorstuen både via Frogner, Briskeby og Homansby i samme åndedrag så det har vært mye å passe på. For kort tid siden kom trikken tilbake via Grünerløkka og Torshov etter lengre tids opphold. Aldri i nyere tid har det vel skjedd så mye på trikken på en gang? 

For 145 år siden så, dukket hestesporvognene opp for første gang i Kristiania. Her vogn 3 i Sjøgata ikke langt fra dagens Aker brygge.

Foto: M. Skøien

Her har de satt sammen de to halvdelene av 402 bare for noen få timer siden den 23. september i Storoveien.

Foto: Henrik B. Backer

Er det her jeg skal inn? 402 svinger forsiktig inn i Grefsen vognhall for første gang.

Foto: T. Melbye

Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.