Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkeskolen XVI

Vi fortsetter føljetongen om sporvognshistorien. Vi håper den inspirerer til et besøk på Sporveismuseet på Majorstuen. Vi holder åpent hver lørdag, søndag, mandag og tirsdag mellom klokken 11.00 til 15.00.

Trikkeskolen XVI

Sporveiens meste tungvinne typenavn var kanskje «kommunal ombygget tilhenger»?Det var på en måte samme konsept som AEG-vognene; gamle vognkasse som ble forlenget. Sitteplassantallet var de sedvanlige 20, benkene var like harde, men altså hele 48 ståplasser.

Det ble hele 22 vogner ombygd fra «kommunal (uombygde) tilhengere anno 1899, S-type, med tillegg av noen ombygde motorvogner. Var du ekspert var det tydelig i interiøret, men for den gemene hop «like». Oslo Sporveier ga dem nr. 519 – 540. Her er 525 foran Glasmagasinet i juli 1951. Typisk var det svært enkle, og bråkete understellet.

Foto: Goldsmith / Sporveismuseets arkiv