Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkeskolen XVII
Akkurat denne vogna, «Union Ombygd», som vi her presenterer som Oslo Sporveier nr. 473, begynte sin karriere som Kristiania Sporveisselskabs «Union tilhenger» nr. 65 og ble levert av Skabo i 1911, og var bygd i samme serie som «vår » 220 eller 69 om dere vil, men ulikt de andre «Union-tilhengerne» i samme gruppe, ville man forsøke om det gikk å forbedre de forholdsvis «små» Uniontilhengerne med sine 16 sitteplasser og 14 ståplassene. KSS var ikke helt fornøyd med dem, den korte akselavstanden på bare 1,6 m var ugunstig når de raske SS-vognene dukket opp.
Som sagt så gjort. Man valgte ut nr. 216, og økte akselavstanden til hele 2,8 m og kunne da også koste på seg å øke lengden på vogna fra 6,6 m til 8,2 m. Kupeen ble dog beholdt uendret, økningen ble gjort utelukkende i plattformene. Nå var det plass til 32 stående.
Ombyggingen kan ikke ha vært noen suksess, den ble ikke fulgt opp, og 216 ble nå som en slags stygg andunge, men da Oslo Sporveier tok over i sjappa i 1924, så valgte man å beholde den, nå som nr. 473.
En raring fortsatte den å være, men fik kanskje derfor et lengre liv? Den ble ikke tatt ut av bruk før i april 1961.
Sånne raringer var vanskelig å fange på film, men vi mener å ha identifisert den 7. mai 1945 med mer enn fullt lass av mer enn glade trafikanter i Stortingsgata på noe så uvanlig som et fargebilde, og på et bilde fra Storobrua i 1953 rett før denne brua ble bygd om med bredere veibane og annen sporgeometri.
Begge bildene viser at det er en «ombygd SS» som er på ferde.