Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XVIII

Trikkeskolen XVIII

I forrige «bolken» presenterte vi et forsøk på å forbedre en av de små vognene, og eksperimentviljen ser ut til å ha bredd om seg, for Sporveisselskabet hadde ingen mangel på fantasi. Man hadde kommet på en idé om at gikk an å få noe fint ut av tre tilhengere man hadde kjøpt brukt av AS Holmenkolbanen (HKB). Var dette en feilinvestering? Vi veit ikke, men vi kan konstatere at KSS altså kjøpte inn tre brukte tilhengere av Holmenkollbanens små tilhengere fra 1898, nr. 19, 20 og 21. Billigsalg, kanskje, for HKB hadde valgt å selge alle de ti tilhengeren av denne typen i 1916. Noen av dem gikk til Rjukanbanen, mens disse tre havnet hos KSS.

Etter å ha tenkt litt på saken valgte de å bygge dem om med større akselavstand og litt større plattformer og moderne kupevinduer. Opprinnelig hadde de fem like store vinduer, men som «bytrikk» fikk den den moderne løsningen med to store og et lite mellom.

De tre ble noen raringer i vognparken, men fikk pussig nok et langt liv. De fikk først nr. 231 – 233 av Kristiania Sporveisselskab i 1919, og så nr. 470 – 472 av arvtageren Oslo Sporveier, og ble beholdt helt til 1960-61.

Her har vi nr. 19., nyinnkjøpt, og noe desavuert med knekt fjær. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Her et bilde av den som nr. 470, også ved Homansby, så nå kan dere jo selv sammenlikne og se hva de gjorde med dem. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Ett svar til “Trikkeskolen XVIII”

Hei,
Jeg har behov for å se for meg en kjent lærerinnes kollektive ferd gjennom Kristiania. Det gjelder Anna Rogstad som bodde i byen fra 1877 til sin død i 1838. Hvordan kom hun seg til jobben på Sagene skole mens hun hadde adressene Øvre Slottsgate 6, Maridalsveien 4 og Søndre gate 8?

Rundt 1904 flyttet hun til Henrichsens gate 3 ved St. Hanshaugen. Hvilken trikkerute var best for henne på vei til Grünerløkka skole, til møtene på Møllergata skole eller til Nationaltheatret?

Fins det tilgang på info om rutenett som var tilgjengelige for henne på ulike tidspunkt, for eksempel 1880, 1890, 1900 osv?

Hvis jeg kunne få hjelp til å finne titler for gammel litteratur om trikker, hestedrosjer og trolleybusser på nb.no eller andre steder, hadde jeg blitt fornøyd.

Hilsen Willy Aagre