Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkeskolen XX
Med kapittel XX i Trikkeskolen nærmer vi oss slutten på den klassiske epoken som strekker seg fra 1909 og fram til 1924, og den siste gruppen vogner KES anskaffet.
Disse vognene, 5 i tallet, ble levert i 1922. Vognene fikk nr. 330 – 334 og ut fra nummeret burde de ha vært motorvogner, men KES kjøpte dem uten elektrisk utstyr, og satt dem i drift som tilhengere. Tanken bak dem kan jeg bare gjette. KES valgte altså å ikke kjøpe elektrisk utstyr, og de forble tilhengere all sin tid. Etterfølgeren Oslo Sporveier ga dem nr. 514 – 518, og som hjemmelekse kan dere selv regne ut hvilket nummer 516 hadde hos blåtrikken?
De var de eneste tilhengerne med innebygde plattformer og med unntak av type Herbrand 1898 de eneste med tverrseter .516 er foreviget i 1930 eller så i Gardeveien i kurven foran vognhall 4. De var vanligvis i bruk på den «flate» linje 3. De skal ha vært tyngre enn de andre store tilhengerne noe som kan ha ledet til at de ble sjaltet ut allerede i 1949. Kanskje det at de var 2,2 m brede også irriterte noen som ikke passet seg der frame på førerplattformen? Plutselig gikk det ikke…..