Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XXI

Trikkeskolen XXI

Med Crede-vognene som kom til i 1922 avsluttet Kristiania elektriske Sporvei nyanskaffelsene av de klassiske Oslo-sporvognene, men storebror grønntrikken var ikke helt ferdige ennå. I 1921 slo Sporveisselskabet til med de tre Brill-vognene. En vogn, Oslo Sporveier 155 (KSS 539) ble bygget av Brill, i nytale må vi kunne si at den var «helbygg», mens to vogner ble bygd av KSS selv, 540 og 541 (OS 156 og 157). Alle tre ble bygd opp på understell levert av Brill. Disse var av Brills type «Radiax» med med radierende aksler, en slags en-akslede boggier. Mens 155 var bygd av J. G. Brill og var helamerikansk, var de to andre bygd hjemme. Kjenner så tydelig hvem som var «amerikaneren» og hvem som var hjemmesløyd. Det elektriske utstyret ble levert av General Electric, en ellers uvanlig leverandør av slik utstyr i Norge.

Driftsmessig ble vognene regnet sammen med Oslo Sporveiers type HaWa og inngikk i de samme omløpene selv om de tre vognene helst opererte fra samme vognhall. Her lar var 155 representere originalbygget i sporet langs ytterveggen av vognhall 5 og 540 slik de to andre var gestaltet med norsk vognkasse.

Vognene kom til i 1921 og hang med til tidlig i 1967. Ingen av de er bevart selv om «alle» husker Brill-vognene og amerikaneren.

Det viste seg å være en svakhet ved originalunderstellene fra Brill, det hadde lett for å slå sprekker i akselføringene, og Oslo Sporveier ble lei av å måtte sveise dem, så man valgte å bygge nye understell. Disse ble sveiset elektrisk, noe man tydelig så på dem. Ved samme anledning valgte Sporveien å bytte ut GE-kontrollerne som heller ikke holdt mål med kontrollere fra Siemens av samme type som HaWa-vognene. GE-motorene derimot, oppfylte alle forventingene man hadde til dem. Metamorfosen skjedde i 1933 – 34.

Brill 540 og HAWA, linje 6, Karl Johans gate i 1921/22. Foto: Narve Skarpmoen / Sporveismuseets arkiv
Bill 155 oppstilt utenfor Vognhall 5 Majorstuen i 1966. Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv