Kategorier
Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XXII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXII

I årene 1921 – 25 fikk Kristiania Sporveisselskab levert 68 nye, store vogner fordelt 50/50 mellom motor- og tilhengervogner, og dette ble også de siste vognene som ble levert til «grønntrikken». Alle vognene fikk kun kort tid hos KES, fra 1. mai 1924 var det jo Kristiania Sporveier, fra 1. januar 1925 kjent som Oslo Sporveier, som gjaldt. Oslo Sporveier kom til å arve 157 motorvogner og 113 tilhengere, som skulle danne ryggraden av Sporveiens vognpark faktisk helt fram til 50-tallet. Vogntypene ble faset ut mellom 1949 og 1967 etter at de første «store» vognene ble introdusert i 1909.



HaWa-vognene var de største klassiske toakslede vognene, og som navnet antydet levert primært av HaWa i Tyskland, men 17 av motorvogner ble bygd på grønntrikkens verksted.

Vognene ble levert som nr. 121 – 137 mellom 1922 og 1923, de hadde nr. 505 – 519 hos KSS og 520 og 521 så seint som i 1925 og strengt tatt satt i drift av Oslo Sporveier og nådde vel knapt å opptre i KSS klær (men de rakk det, Sporveiens nummerering later til å ha blitt innført september-oktober 1925), og var bygd av KSS verksted ved bruk av kupeer som stammet fra Kristiania kommunale Sporveier levert i 1899-1900. Disse vognene ble grundig bygd om av verkstedet i Homansby med blant annet lengre vognkasse, nye store lukkede plattformer, helt nye understell og nytt elektriske utstyr. Vognene var i alle henseender nye. Disse vognene ble i alle år da også som «kommunale» HaWa-vogner. De ekte HaWa-vognene, nr. 138 – 154 eller KSS nr. 522 – 538 kom i drift i 1921-22, med «helbygg» fra HaWa.

De kommunale vognene og helbygde var offisielt og reelt en type.

Matchende til disse vognene leverte HaWa også 34 tilhengere, nr. 601 – 634 i årene 1921 – 23.

Utseendemessig lå forskjellen mellom «kommunal» og «ekte» i plasseringen av kupevinduene; motorvognene fra HaWa og alle tilhengerne hadde fem like store kupevinduer mens den kommunale hadde et stort, to små og et stort kupevindu.

Vognene var 11,2 m lange, hadde 24 sitteplasser på stoppede rottingtrukne langseter og 44 ståplasser på motorvognene og 48 på tilhengerne.

Av obskure grunner ble vogn 121 dog utstyrt med trebenker.

Etter et ufrivillig opphold hos sporveien i Köln 1944 – 46 hvor alle rutene ble offer for angloamerikanske flyangrep, ble den reparert med seks like store kupevinduer. Dette gjorde at den så ut som den var lengre enn sine «urørte» søsken. Dette oppholdet delte den med vognene 144 og 146, men disse unngikk tøffe forhold mens de gjorde tjeneste hos Hitler. To tilhengere, 602 og 603, havnet også i Tyskland, men i Stettin, og endte der da dette ble regnet som krigsbytte av Sovjetunionen i 1945.

121 – 154 og 601 samt 604 – 634 forble i trafikk til 1966 – 67 hvor de ble som det het, faset ut.

Vognene 121, 149 og 634 var de første den nystiftede Lokaltrafikkhistorisk forening overtok av Oslo Sporveier. Takket være utilfredsstillende lagring må de dessverre gjennom gå en større istandsetting, men 121 og 634 er dog utstilt i Vognhall 5.

Vogn 121 og 630 linje 6 Majorstuen. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Vogn 134 linje 11 Sagene i 1944. Foto: Henriksen & Steen / Sporveismuseets arkiv
Vogn 139 linje 7 Ullevål Stadion. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Vogn 604 Stortorvet i 1955-60. Foto: Sporveisannonsene / Sporveismuseets arkiv

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.