Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XXV

Trikkeskolen XXV

Nesten i suksesjon med type(ne) 1910 og 1912, dvs. HkB 31 – 34 og 35 – 37, anskaffet HkB ytterligere «store» teakvogner i 1914 – 1919. Disse ble også levert av Skabo med Westinghouse som leverandør av det tekniske utstyret. Disse vognene ble levert med «nedbøyd» ende på takoppbygget, og fikk litt større plattformer med bredere dører som gjorde dem noe lengre enn de eldre vognene. Vognene fikk, naturlig nok, numrene 38 – 42, og kom i drift litt spredd mellom 1914 og 1917. En femte vogn som fikk nr. 91 kom i drift også i 1914, men var innrettet for godstransport og var uten benker og skulle betjene godskundene primært på Holmenkollen-Tryvannsbanen.

For de spesielt interessert kan vi også nevne at forskjellen mellom type 1910/12 og 1914 kunne oppsummeres ved at 31 – 37 ble kjent som «trunkene» og 38 – 42 som «panser».

Nr. 40 er ikke endret mye siden den ble satt i drift, men bildet vårt fra 1922 viser vogna i en overgangsfase hvor man bygger om kontaktledningen til å akseptere pantograf i stedet for de gammeldagse trolleystengene som ikke var egnet for kjøring på Undergrunnsbanen som åpnet i 1928. Da kontaktledningsanlegget var ferdig ombygd, ble trolleystengene demontert og vognene fikk i stedet to pantografer plassert over boggiene på vanlig måte. Bildet er tatt av Erik Næss / Sporveismuseets arkiv
Bildet av godsvogna er tatt i 1951 av J. Overwater. 91 kunne raskt innredes som personvogn ved å montere inn enkle trebenker. Holmenkolldagen så kunne den trå til.
På bildet vårt ser vi kanskje slektskapet med amerikanske underegrunnsbanevogner? Uten å vite det (?) var dette en dørløsning som ble valgt der. Legg også merke til den lille luka i frontendeveggen hvor du kunne træ inn lange materialer ved behov. En 7 m lang 2×4″ var intet problem.
Vogna ble bygd om til personvogn i 1955. (Sporveismuseets arkiv).
Nr. 91 skiftet nummer ved ombygging til gjennomstrømming, og fikk da nr. 43.
Med unntak av 600-vognene gikk teakvognene på dynga mellom 1978 og 1983. Nr. 31 og 32 er bevart som midtinngangsvogner mens 42 ble restaurert til sin opprinnelige skikkelse. Bildet av 41 og 42 er tatt på Majorstuen oppgående. Foto: Erik Borgersen