Trikkeskolen XXVII

Trikkeskolen XXVII

Også Bærumsbanen (BB) og Østensjøbanen (ØB) anskaffet typiske forstadsbanevogner mellom 1924 og 1926, og fulgte Ekebergbanens eksempel med sporvognsprofil, altså trikker som fulgte bytrikkene «down-town».

Ulikt Ekebergbanen, som vel anskaffet skreddersydde vogner, valgte BB og ØB vogner som var mer konservative. Disse ble fordelt med 15 tog (30 vogner) til Bærumsbanen og fire motorvogner og tre tilhengere som gjorde at Østensjøbanen kom til å bli det minste av alle selskapene vognmessig sett. Ettertiden kom til å kjenne disse vognene som type A. I 1937 overtok BB de sju ØB-vognene slik at man deretter disponerte 37 vogner som var i knappeste laget for kjøringa mellom Kolsås og Oppsal som tok til samme år, og man måtte leie vogner av Ekebergbanen i tillegg.

Vognene fikk nr. 1 – 12 (motorvogner hos BB), nr. 13 – 24 (tilhengere hos BB), nr. 25 – 27 (tilhengere hos BB), nr. 28 – 30 (motorvogner hos BB) og så motorvognene nr. 31 – 34 som kom fra Østensjøbanen og endelig nr. 35 – 37 som var de tilhengerne som kom fra Østensjøbanen. Disse var uvanlig nummerert 1, 3, 5, 7 (motorvognene) og 2, 4 og 6 (tilhengere) hos ØB som nye.

Vognene fikk et forholdsvis kort liv for en sporvogn å regne. Utfasingen begynte allerede i 1940, og allerede under krigen var flere av dem utrangert. Dette skjøt fart etter 1946, og de var ute av trafikken i 1958. Noen av dem ble dog beholdt som arbeidsvogner og takket for seg rundt år 2000.

Nr. 4 og tilhenger 18 på Avløs i 1947 hvor typen ennå var i trafikk. (J. Overwater).

Nr. 37 bærer preget av et ufrivillig opphold i München under krigen mens nr. 25 ble bygd om til godsvogn under krigen her i Oslo. Vogn 43 ble bygd om til arbeidsvogn i 1946. Den var også ufrivillig på besøk i München. Denne vogna finnes ennå og er utstilt i Vognhall 5. (J. Overwater).