Trikkeskolen XXVIII

Trikkeskolen XXVIII

Opprinnelig valgte Ekebergbanen å bestille bestille tre motorvogner og to tilhengere, men endret dette til fem motorvogner før vognene ble levert. Nå vet vi at de anskaffet til sammen tolv motorvogner, men selv dette var ikke nok, og i 1924 plusset man på ved å bestille seks tilhengere. Av prismessige årsaker valgte man i likhet med mange andre sporveier å kjøpe billigere vogner hos tyske leverandører. Hele Bærumsbanens vognpark anno 1924 kom fra van de Zypen f.eks. De seks tilhengere til Ekebergbanen ble levert av HaWa, noe som ikke falt i god jord hus politiske myndigheter som jo foretrakk «norsk», og det tok litt tid å få vognene gjennom mølla. Uansett, tidlig i 1925 gikk saken gjennom og ledet til vognene 1031 – 1036.

Disse vognene var Ekebergbanens første tilhengere og som nye endog de eneste toakslede vognene noen sinne. Uvanlig nok var de toakslede med midtplattform. I norsk sporveishistorie måtte vi dels til Trondheim og dels til Bergen for å kunne finne løsningen andre steder.

Tilhengeren slo an de, nå fikk også reisende fra Holtet og Sportsplassen sitteplass, men dessverre var det ingen lykke på en forstadsbane å kjøre med toakslede vogner, og midt på 30-tallet valgte banen å bygge om alle seks til boggivogner.

Fra 1939 gjennomgikk vognene nok en ombygging, de ble enkelt bygd helt om med nye vognkasser, men det strakte seg fra 1939 til 1950, og da ble de for nye å regne.

1033 var den siste og er med da Jacobus Overwater tok bidet av den på Holtet i 1947.
Bildet av 1033 som ny er fra 1924 og er tatt av HaWas husfotograf som ny.