Trikkeskolen XXX

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXX

Med unntak av 600-vognene som vi skal høre om seinere, avsluttet 200-vognene nybyggingen av teakvognene ved Holmenkolbanen. Disse vognene, fem i tallet, var egentlig bestilt av AS Akersbanene for trafikk på Sognsvannsbanen, og utgjorde litt under halvparten av vognene AS Akersbanene kom til å anskaffe, sju for Østensjøbanen og de her fem.

200-vognene, eller «Sognsvanns (eller Sognvansbane-) vognene». Sognsvannbanevognene tilsvarte i store trekk de andre store teakvognene i motsetningen til Akersbanenes vogner for Østensjøbanen som jo var som sporvogner å regne. Igjen var det Skabo som stod for snekkeriene, og her kom de etter mitt syn pent i fra det. 201 – 205 hadde mindre hjul enn HkB-vogner flest, og gjorde at de lå lavere. Plattformdørene var ytterst så det var nærmere plattformkanten og man slapp klatreturen opp i dem. De ble levert med trykkluftbetjente dører. Vognene fikk hovedstrømskontrollere konstruert slik at de kunne togkjøres to og to, et system som aldri ble brukt i trafikk, men hvor kontrollerne var to-etasjes, en for hver vogn, og med en svær kabel mellom vognene. De kunne også oppvise motstandsbremser, og var kjent for å være Holmenkolbanens raskeste vogner. De var bygd for Sognsvannsbanen, men kom i praksis til å kjøre på alle av Holmkollbanens linjer.

201 er fotografert av Ole Mjelva Holmenkolldagen i mars 1971 på Majorstuen. Etter en brann Holmenkolldagen i 1977 ble den satt bort og hogd opp. 205 har blitt bevart for ettertiden. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.