Trikkeskolen XXX

Trikkeskolen XXX

Med unntak av 600-vognene som vi skal høre om seinere, avsluttet 200-vognene nybyggingen av teakvognene ved Holmenkolbanen. Disse vognene, fem i tallet, var egentlig bestilt av AS Akersbanene for trafikk på Sognsvannsbanen, og utgjorde litt under halvparten av vognene AS Akersbanene kom til å anskaffe, sju for Østensjøbanen og de her fem.

200-vognene, eller «Sognsvanns (eller Sognvansbane-) vognene». Sognsvannbanevognene tilsvarte i store trekk de andre store teakvognene i motsetningen til Akersbanenes vogner for Østensjøbanen som jo var som sporvogner å regne. Igjen var det Skabo som stod for snekkeriene, og her kom de etter mitt syn pent i fra det. 201 – 205 hadde mindre hjul enn HkB-vogner flest, og gjorde at de lå lavere. Plattformdørene var ytterst så det var nærmere plattformkanten og man slapp klatreturen opp i dem. De ble levert med trykkluftbetjente dører. Vognene fikk hovedstrømskontrollere konstruert slik at de kunne togkjøres to og to, et system som aldri ble brukt i trafikk, men hvor kontrollerne var to-etasjes, en for hver vogn, og med en svær kabel mellom vognene. De kunne også oppvise motstandsbremser, og var kjent for å være Holmenkolbanens raskeste vogner. De var bygd for Sognsvannsbanen, men kom i praksis til å kjøre på alle av Holmkollbanens linjer.

201 er fotografert av Ole Mjelva Holmenkolldagen i mars 1971 på Majorstuen. Etter en brann Holmenkolldagen i 1977 ble den satt bort og hogd opp. 205 har blitt bevart for ettertiden. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv