Trikkeskolen XXXI

Trikkeskolen XXXI

Oslo Sporveiers tilhenger 541 er for de fleste en nokså ukjent vogn. «Glasskapet», tilnavnet er vel selvforklarende, kom til i 1929, og var et forsøk på å komme opp med en mer moderne sporvognstype. Det ble med den ene vogna, men viste hva som kunne hadde vært vanlig. Vogna var lettbygd og det var brukt metall framfor tre i konstruksjonen. Den var konstruert av Sporveien selv, og ble bygd av verkstedet i Homansby. Den var 2,1 m bred og 11,2 m lang og var helt uten innvendige skillevegger. Den ble bygd opp som toretningsvogn, den skulle jo kunne trafikkere det eksisterende linjenettet og fikk nå tverrseter med omleggbare rygger så alle kunne sitte i kjøreretningen. Her var det også stoppede seter så man kunne sitte mykt. Store vinduer skulle sørge for at det var lyst. Ingen vinduer kunne åpnes, lufting var ved hjelp av luker i overkant av vinduene som kunne klappes inn i overkant som vi ser på dette bildet av interiøret.

Ingen innvendige skillevegger forutsatt nærmest at de utvendige dørene skulle holdes lukket under kjøring for å unngå trekk. Det var en enkel skyvedør foran og en dobbelt skyvedør bak slik vi ser her.

Dørene var plassert diagonalt; dette var jo en toretningsvogn så dobbeltdøra alltid var «bak». Understellet var lettbygd og opprinnelig festet rett til vognkassen. Vogna fikk også hjulene lagret på faste aksler slik at hvert hjul roterte på akslene, og det var brukt rullelager av fabrikat SKF. Understellet, eller kanskje mangelen på det, var ikke helt vellykket mot støy. Vognkassa virket som en resonansbunn. Bildet vårt fra Sporveisgata er fra etter ombyggingen hvor noen av ulempene ble rettet på.

Vogna var teknisk tilpasset de vanlige gamle vognene. Den ble bygd om i 1949 og innredet som enretningsvogn med inngang bak, og gikk da stort sett koblet med enten vogn 30 eller 83.

Bildene er kreditert Henriksen & Steen i 1935