Trikkeskolen XXXIV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXIV

På 30 tallet begynte «man» å bygge moderne lettvektsvogner, og vanligvis regner vi Ekebergbanens 1013 – 1016 som de første, og for meg gjeveste vognene.



Her har vi 1013 og 1016, på Holtet på samme sted, men i vidt forskjellige år, 1016 ca. 1974, 1013 ca. 1947 representere dem.

De var i mange år Oslos kraftigste vogner med 420 hk og 50 km/t opp 50 promillestiging.

Legg også merke at 1013 har en aparte frontlykt.

De her vognene hang med fra 1931 til 1974 med unntak av 1015 som ble skadet i kollisjon i 1971. 1013 er bevart

Foto: J. Overwater
Foto: Erik Borgersen
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.