Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkeskolen XXXV
Med Ekebergbanens «type 1932», dvs. vognene 1013 – 1016, tar utviklingen trikken inn i «moderne». Oslo Sporveier var også på vei dit, faktisk er ingeniør C. F. Mathisen en viktig brikke her.
Sporveien bygger endog en fullskalamodell, i nytale heter det en «mock-up» slik man ser for seg en ny vogn. Modellen fikk nummer «158», den gang det første ledige nummer i motorvognenes nummerserie, men vi ser klare spor til f.eks. 541 og Ekebergbanens nyeste vogner.
Modellen stod ferdig i 1935, her ser vi den i sporvifta foran Vålerenga vognhall. Hvor kjørbar modellen var, veit jeg ikke. Kanskje var den så vidt trillbar?
To år seinere materialiserte slike vogner seg, men de kom til å se annerledes ut, svært annerledes som vi kommer til seg. Modellen forsvinner sporløst, men vi har da et bilde.