Trikkeskolen XXXV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXV

Med Ekebergbanens «type 1932», dvs. vognene 1013 – 1016, tar utviklingen trikken inn i «moderne». Oslo Sporveier var også på vei dit, faktisk er ingeniør C. F. Mathisen en viktig brikke her.


Sporveien bygger endog en fullskalamodell, i nytale heter det en «mock-up» slik man ser for seg en ny vogn. Modellen fikk nummer «158», den gang det første ledige nummer i motorvognenes nummerserie, men vi ser klare spor til f.eks. 541 og Ekebergbanens nyeste vogner.

Modellen stod ferdig i 1935, her ser vi den i sporvifta foran Vålerenga vognhall. Hvor kjørbar modellen var, veit jeg ikke. Kanskje var den så vidt trillbar?

To år seinere materialiserte slike vogner seg, men de kom til å se annerledes ut, svært annerledes som vi kommer til seg. Modellen forsvinner sporløst, men vi har da et bilde.

Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.