Trikkeskolen XXXVI

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXVI

I 1937 mottok Oslo Sporveier seks prøvevogner, eller prototyper, som skulle vise vei for de nye boggivognene. Vognene ble bygd som boggivogner og var utført som enretningsvogner; førerplass bare i en ende, dører bare på en side og setene rettet forover. Vognene ble etterhvert kjent som «gullfisker», et navn vi ennå ikke har fått noen forklaring på – navnet dukker opp i 1939, men kan være brukt før. Jeg skal ikke gå så mye nærmere inn på dem, det mye å fortelle, så her nøyer jeg meg med noen bilder av «prøvevognene» tatt i 1937-38. De seks protypene fikk nr. 158 og 159 med elektrisk utstyr fra Metropolitan-Vickers som vist her.



Vogn 160 fikk elektrisk utstyr fra Siemens og så likedan ut. Det samme gjaldt 161 og 162 som fikk utstyr fra AEG som i likhet med 160 fikk automatisk oppsjalting. Den siste av de seks fikk elektrisk utstyr fra NEBB som var den som skilte seg ut utseendemessig hvor de fikk en utforming uten utsparinger til boggiene. Henriksen & Steen har produsert begge bildene i hhv. 1937 og 1944 (163)

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.