Trikkeskolen XXXVII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXVII

Etter at Sporveien hadde fått levert prototypene på gullfiskene, eller «prøvevognene» som de også ble kalt, og man hadde testet dem, var det tid for å ta imot to serier gullfisker i hver sin serieleveranse.

Vognene 164 – 183, kjent som type E, ble satt i drift fra februar 1939 til sommeren 1940. De ble bygd av Skabo av kapasitetsmessige hensyn, men var et Strømmen-produkt så godt som noen. AEG og ELIN (Elin var fra Østerrike) stod for det elektriske. Dette var bytrikkvarianten med et enkelt, og skulle det vise seg, robust og driftssikkert utstyr. Sporveien satt dem i drift på daværende linje 1, 3 og 5 og for å supplere linje 4. Vi skal ikke gå så nøye innpå dette her, gullfiskens historie fortjener langt mer enn det det er plass til her.

Fra 1948 og fram til 1957 ble vognene overført til Lilleaker-Østensjøbanen, sånn en etter en, og skulle i prinsippet forbli der med unntak av en kort periode 1967 – 1971 hvor ti av dem var detasjert for kjøring av ekstravogner hos «bytrikken». Fra 1971 til de ble tatt ut av trafikk i 1985 var de på linje 9 Jar – Ljabru. Flere av dem er bevart, 166, 170 og 183.

174 befant seg i Fred. Olsens gate i 1973 da Erik Borgersen «frøs» den til filmen.
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.