Trikkeskolen XXXVIII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXVIII

Oslo Sporveier valgte å anskaffe en «byversjon» av gullfiskene, 164 – 183, og en forstadsbaneversjon. De seinere var kjent som «B-vogner», Bærumsbanen hadde bokstaver som typebetegnelser, nr. 184 – 203. Disse vognene ble utstyrt slik at de kunne kobles i tovognstog med multippelkjøring.

Nå kan dere lure litt på det, men slik var det altså. De 20 B-vognene med elektrisk utstyr fra Metropolitan-Vickers, ble leid ut til AS Bærumsbanen fra de kom i drift i første halvdel av 1939, og skulle strengt tatt trafikkere der og bare der til de ble utrangert i 1985 .Fra 1974 kom de dog også i drift på Ekebergbanen, 1974 – 1985. Vognene var bygd for tomannsbetjening, men viste seg å fungere vel så bra som enmannsvogner.

På bildet vårt som er tatt i 1966-67 på Oppsal viser vi 194 i et klassisk B-tog.
Fotografen Per Lyng har blitt sendt ut på tur med barn og barnevogn, og nyttet høvet til å «knipse et par bilder».

Oppsal stasjon på «Bølerbanen», man sier av og til det om den ytterste strekning av Østensjøbanen, var nokså påvert utrustet, her skulle det jo bli T-banen, så plattformene var bare fylt opp med «subbus». Strekning fra Opsal (her) til Bøler fikk jo flotte T-baneplattformer fra 1967 da den tok over, og strekningen fikk bare bare nyte godt av trikk fra 1958 da «bølerbanen» åpna, til T-banen tok over fram til Skullerud allerede i 1967.

B-vognene var herlige, ikke sant?

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

1 svar til Trikkeskolen XXXVIII

  1. B-vognene var herlige, ikke minst å kjøre i tog, men i utgangspunktet var koplingssystemet feil, slik at B-vognene ikke ble kjørt i tog før etter 1955, da koplingssydtemet ble rettet slik at det var mulig å bruke. Etter det ble B-tog standard på Lilleaker-Østensjøbanen – til 1971/72 da B-tog av en eller annen grunn opphørte – kanskje på grunn av enmannsbetjenkjøring.

Svar på Bjørn O Isachsen Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.