Trikkeskolen XXXIX

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XXXIX

I årene 1939-42 gjorde AS Holmenkolbanen og AS Bærumsbanen felles sak da de kjøpte inn nye vogner. AS Holmenkolbanen mottok de første stålvognene og AS Bærumsbanen satte i drift de første vognene bygd for den nye Kolsåsbanen som åpnet i 1942. Vognene var i alle fall som nye helt like; store midtinngangsvogner i stål med strømlinjet vognkasse. Forskjellen lå i at Holmenkolbanen anskaffet nye motorer mens Bærumsbanen valgte å bruke brukte motorer fra type A. Opprinnelig var det også slik at C-vognene på Kolsåsbanen kunne kobles i tog med de to «rødstrupene» på Holmenkollbanen, men opp gjennom åra endret dette seg i flere omganger. Vi skal ikke dukke ned i finurlighetene mer enn det, men slektskapet kunne de aldri fornekte. Holmenkolbanens to vogner fikk nr. 113 og 114 mens Kolsåsbanen vogner fikk nr. 301 til 308. Vognene rakk, samtidig faktisk, å skifte nummer, 413 – 414 og 421 – 428.

I 1987 sluttet Sporveien å reparere dem hvis det oppstod store skader og de siste ble tatt ut av bruk i mai 1992. 308, som er bevart, kjørte en avskjedstur  4. mai 1992, men da hadde vognene vært bortsatt en tid.

Bærumsbanens 304 på Avløs i mars 1978. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv
Holmenkolbanens 113 på Voksenkollen. Foto: Rolf Thoresen
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

1 svar til Trikkeskolen XXXIX

  1. Begge fotogafiene er tatt seint i deres karriære; 304 etter 1964; av 113 etter 1975 – altså etter flere revisjoner. Kan ikke huske at de to vognene på HKB hadde uttak for togkjøring.

Svar på Bjørn O Isachsen Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.