Trikkeskolen XXXIX

Trikkeskolen XXXIX

I årene 1939-42 gjorde AS Holmenkolbanen og AS Bærumsbanen felles sak da de kjøpte inn nye vogner. AS Holmenkolbanen mottok de første stålvognene og AS Bærumsbanen satte i drift de første vognene bygd for den nye Kolsåsbanen som åpnet i 1942. Vognene var i alle fall som nye helt like; store midtinngangsvogner i stål med strømlinjet vognkasse. Forskjellen lå i at Holmenkolbanen anskaffet nye motorer mens Bærumsbanen valgte å bruke brukte motorer fra type A. Opprinnelig var det også slik at C-vognene på Kolsåsbanen kunne kobles i tog med de to «rødstrupene» på Holmenkollbanen, men opp gjennom åra endret dette seg i flere omganger. Vi skal ikke dukke ned i finurlighetene mer enn det, men slektskapet kunne de aldri fornekte. Holmenkolbanens to vogner fikk nr. 113 og 114 mens Kolsåsbanen vogner fikk nr. 301 til 308. Vognene rakk, samtidig faktisk, å skifte nummer, 413 – 414 og 421 – 428.

I 1987 sluttet Sporveien å reparere dem hvis det oppstod store skader og de siste ble tatt ut av bruk i mai 1992. 308, som er bevart, kjørte en avskjedstur  4. mai 1992, men da hadde vognene vært bortsatt en tid.

Bærumsbanens 304 på Avløs i mars 1978. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv
Holmenkolbanens 113 på Voksenkollen. Foto: Rolf Thoresen

Ett svar til “Trikkeskolen XXXIX”