Trikkeskolen XL

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XL

«Kolsåsbanen», strekningen Jar – Sørbyhaugen, satte Bærumsbanen i forbindelse med Holmenkolbanens nett via Smestadbanen, en løsning som ble tatt i bruk i juni 1942. Dette var jo en øyeblikkelig suksess der midt under krigen, og de åtte C-vognene viste seg å være for få med en gang. Noe måtte gjøres NÅ og løsningen var bygge om to av A-vognene til Undergrunnsbanestandard med 3,1 m brede vognkasser. De to vognene ble bygd om hos Skabo og stod ferdig i 1943 og 1944. De fikk nummer 401 og 402 og var like, nesten, og det var da også noen tekniske forskjeller på dem som jeg ikke kommer inn på nå.

Vognene ble jo sett på som en midlertidig løsning, men kom til å henge med rundt 40 år og 401 kom endog til å kjøre i trafikk samtidig som de første 1300-vognene var i drift.
402 ble satt bort uten motorer i 1980, de trengtes ved ombyggingen av 403, en C-vogn, men 401 hang med til 1982.

Toeren som vi har presentert her, er foreviget ved Furulund, et sted den egentlig ikke hadde noe å gjøre, men til jul går jo det meste. 402 er foreviget av Ole Mjelva som vel også har skylda for besøket på Lilleakerbanen.
401 er foreviget av Lennart Welander i 1947



Toeren som vi har presentert her, er foreviget ved Furulund, et sted den egentlig ikke hadde noe å gjøre, men til jul går jo det meste.401 er foreviget av Lennart Welander i 1947, 402 er foreviget av Ole Mjelva som vel også har skylda for besøket på Lilleakerbanen.

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.