Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XLI

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLI

Mens Oslo Sporveier og vasallen Bærumsbanen kastet seg på fornyelsesbølgen med gullfiskene, type E, B2, E1-E4 og Bærumsbanen type B og C, og Holmenkolbanen med sine to stålvogner, hadde ikke Ekebergbanen samme mulighet til «å slå ut håret» og valgte en billigere løsning så vi vel kan sammenligne med Type D hos Bærumsbanen og blant annet vognene 1041 – 1046 og 1017 – 1023.

I 1939 anskaffet Ekebergbanen tilhenger 1041 som kom til ved at selskapet bygde en ny vognkasse, men gjenbrukte boggier fra tilhengere av serien 1031 – 1036. Vi husker kanskje at de opprinnelig var blitt levert i 1924, men var blitt bygd om til boggivogner på 30-taller? Dette remedierte problemene man hadde erfart med de toakslede-understellet konstruksjonene.
Ved nå bygge en ny tilhenger med samme plasstilbud som vognene fra 1931 fikk man nå en «stor» boggitilhenger.

Den nye tilhengeren fikk nr. 1041 med egenbygd vognkasse, men med «brukt» teknisk utstyr og med økt kapasitet.

Lengden ble nå 14,9 m og bredden 2,5 m mot 11,2 m og 2,2 m.
Sitteplassantallet økte til 56 fra 26.

Arkitektonisk skal skapelsen ha blitt omtalt som «kirken den er et gammelt hus». Interiøret minnet kanskje om et kirkeskip?

Teknisk sett var 1041 og etterfølgerne 1042 og 1043 samt 1044 – 1046 være like, men altså allikevel forskjellige. Døm selv.

1041 fikk boggier fra 1031 og skal ha blitt parkert for godt i 1955.

Som mye ble den levert uten egen strømavtager og skulle kun brukes bak 1013 – 1016 som fikk stikkontakter og kabler til å betjene den, men fikk slikt ettermontert slik vi ser den her på Lennart Welanders bilde fra 1956 hvor den egentlig var utrangert. Holtet 5. mai 1956.



Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.