Trikkeskolen XLII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLII

Vogn 1002 fra 1917 ble befridd fra sin gamle smale vognkasse og fikk nybygd kasse levert av Ekebergbanens eget verkstet. Den nye vogna skulle være enretningsvogn og var utseendemessig influert av Sporveiens nye gullfisker. Boggiene skulle jo utnytte gamle motorer og ikke minst gamle hjulganger, men beholdt lav gulvhøyde. Trinnene ble tatt mellom plattformgulvet og kupegulvet.

Vogna skulle også kunne utnytte den elektriske motstandsbremsen fullt ut med 12 bremsetrinn og mykere oppsjalting.

1017 ble ikke helt vellykket, man fikk ikke til motstandsbremsen, bl.a. fordi motorene fra 1917 ikke ville samarbeide. Løsningen med bare en strømavtager fungerte dårlig i forhold til «dødpunktet» og ble forlatt ved seinere konstruksjoner. I 1955-56 ble vogna bygd om med førerplass i begge ender og dører på begge sider og nummerert til 1003 (nye). Ekebergbanen ønsket å samle vogner med samme motortype i samme nummergrupper, og vi skal presentere den nye vogna som 1003. Her er 1017 med en pantograf bak i sløyfe på Stortorvet i 1946.

EB1017 i Storgata i 1942. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.