Trikkeskolen XLIII

Trikkeskolen XLIII

Ekebergbanens tilhengere fra nr. 1041 – 1046 er kanskje egentlig en serie vogner fordi alle er bygd med nye vognkasser på brukte boggier som stammer fra vognene 1031 – 1036. For dere som har fulgt med i timen var dette en serie på seks toakslede tilhengere satt i drift i 1925, og til Ekebergbanen å være «små» vogner. Nå viste det seg, ikke uventa, at kombinasjonen toakslet tilhenger og forstadsbane var uheldig, men man deppet ikke på Holtet; man bygde dem om med boggier. Det skjedde i 1933-34 og kurerte gangegenskapene naturlig.

Men de var fortsatt små, så da man i 1939 og framover ville gjøre disse små vognene (nåja) «store, så bygde man nye vognkasser. Disse vognene fikk boggier fra denne serien og vi har presentert en av dem, 1041 allerede. I 1940 og 1941 kom det to vogner til, nå med strømlinjet vognkasse. Gullfiskene later til å være forbildet. Skabo leverte vognkassene til 1042 og 1043.

Man var i det eksperimentelle hjørnet og utført 1042 med gulv som skrånet ned til plattformgulvet, men tanken var nok god. Skråningen viste seg livsfarlig. Publikum skliende avsted. 1043 fikk derfor trinn. Man gjeninnførte strømavtager på tilhengerne fra og med 1042 og ettermonterte på 1040. Banen valgte å ta 1042 ut av produksjonen. Det skrå gulvet var ingen suksess. Det var også et problem at dette opplegget fikk gulvet til å virke som en plog og som rett og slett lettet vogna av sporet.

1043 derimot fungerte som forventet og forble i drift til 1974.

1042 med akebanen er avbildet på Holtet som nye, 1043 er avbildet av Kjetil Ryen i 1973.