Trikkeskolen XLIV

Trikkeskolen XLIV

Holtet bygd en og en trikk, ca. en i året, og etter 1041 – 1043 slo man til med en motorvogn som kom til i 1943 etter tilhenger 1043 ved juletider.

Man fikk ikke helt til 1017 så det var nødvendig å revidere planene. Nå valgte man å ta ut en av NEBB-vognene, 1008, og benytte det tekniske utstyret slik det var med en ny «gullfisk-type». 1018 lignet med 1017, men fikk altså NEBB-utstyr og man droppet førerromsdøra som var ubrukelig. Boggiene hadde jo samme dimensjoner som de eldste vognene som gjorde at de var høyere, vognene beholdt løsningen med «dyp brønn», et varemerke for disse vognene. Vognene må kunne betegnes som vellykkede. Ekebergbanen fikk vognene 1019 – 23, i 1948 – 52, og vogntypen forble i drift resten av tida Ekebergbanen kjørte med sine klassiske vogner fram til 1974. Her har vi 1021 i 1974 på slutten av vogntypen var i drift, rett ved Ljabru. Det var mange som tok bilder av Ekbergbanen ved de tider, så hvem av dem?