Trikkeskolen XLV

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLV

De tre siste vognene i denne gruppa, 1043 – 1046 ble levert av Ekebergbanens verksted med skjeletter fra Kværner Brug og disse «brukte» boggiene fra 1035, 1036 og 1033, og ble satt i trafikk i mai 1942, i 1943 og den siste i 1950. Teknisk sett vil jeg hevde at vognene 1041 – 1046 tilhørte samme type, og hvor 1041 skilte seg veldig ut ved den kantete vognkassa og hvor 1042 kom dårlig ut av det på grunn av løsningen med skråplan, også lest som sklia i gulvet framfor trinn, og som gjorde at de ble fastet ut tidligere enn de andre.

1044 – 1046 ble da standardutførelsen om vi kan si noe slikt om Ekebergbanens vogner? De ble levert med strømavtager, men fikk den demontert tidlig på 60-tallet sammen med 1043 da man (igjen) valgte løsningen med kabel til motorvogna. Etter det forble de i drift fram til omstillingen av drift høsten 1974, og vi finner 1044 på vei Glitnebakken i 1972. (Ole Mjelva)

Abelhaugen 1972. Foto: Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.