Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkeskolen XLVI
I to omganger, i 1951 og 1955, mottok AS Holmenkolbanen sine siste helt nye vogner, av og til ble «type 1951» omtalt som «olympiavognene» da de kom i drift i tide til OL Oslo 1952. Disse ble levert som gjennomstrømning-vogner, banens første slike, og forbilde for ombyggingene av vognene 38 – 42 og 101 og 110. Vognene ble bygd av Skabo og fikk nr. 601 – 610 og nr. 609 – 612. Forskjellen mellom 601 – 608 og de fire siste lå i manglende kupeveggene på de siste da de kom i 1955. Dette skulle bli de siste fabrikknye trevogner som ble bygd i alle fall i Norge. 607 ble ødelagt i brann i 1978 mens de andre ble bygd om til enmannsbetjening fra 1981-87. 606 ble ødelagt da den mistet bremsene i 1987 og 608 i brann nesten på samme tid. Vognene ble fastet helt ut i 2002. 604 er bevart som museumsvogn.
Ett svar til “Trikkeskolen XLVI”
Det var 608 som brant, mens 609 levde fortsatt i 1995 ved utrangeringen.