Trikkeskolen XLVI

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLVI

I to omganger, i 1951 og 1955, mottok AS Holmenkolbanen sine siste helt nye vogner, av og til ble «type 1951» omtalt som «olympiavognene» da de kom i drift i tide til OL Oslo 1952. Disse ble levert som gjennomstrømning-vogner, banens første slike, og forbilde for ombyggingene av vognene 38 – 42 og 101 og 110. Vognene ble bygd av Skabo og fikk nr. 601 – 610 og nr. 609 – 612. Forskjellen mellom 601 – 608 og de fire siste lå i manglende kupeveggene på de siste da de kom i 1955. Dette skulle bli de siste fabrikknye trevogner som ble bygd i alle fall i Norge. 607 ble ødelagt i brann i 1978 mens de andre ble bygd om til enmannsbetjening fra 1981-87. 606 ble ødelagt da den mistet bremsene i 1987 og 608 i brann nesten på samme tid. Vognene ble fastet helt ut i 2002. 604 er bevart som museumsvogn. 

Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

1 svar til Trikkeskolen XLVI

  1. Det var 608 som brant, mens 609 levde fortsatt i 1995 ved utrangeringen.

Svar på Bjørn O Isachsen Avbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.