Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XLVII

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLVII

Kolsåsbanen trengte flere vogner enn 8 C-vogner og 2 D-vogner, og løsningen var jo nærliggende. Bygge flere «jeeper».

Disse ble omtalt som en «forbedret D-vogn» i starten på prosjektet, men utkrystalliserte seg som litra C2. De hadde fint lite med type A og D å gjøre. Mellom 1949 (nr. 403) og 1960 bygde verkstedet på Avløs vognene (vogn 409) 7 enheter som var noe nær omfattende ombygger av type A, og hvor vi kan følge sporene av A-vogn.



C-vognene var forbilde, men med en noe tyngre konstruksjon. Med tanke på C-vognene var de like store og med benyttet A-vognsmotorer og en masse «fittings», men fikk moderne elektrisk utstyr tilsvarende 301-308, men med elektrisk utstyr av samme type som B-vognene.

Vognene 403 og 404 hadde opprinnelig sidevinduer fra A-vognene, men fra og med 405 fikk vognene moderne skyvevinduer og fra 406 «half-drop» vinduer. Med vogn 408 og 409 fikk vognene en ekstra nøddør motsatt av førerrommet. 

I ettertid bygde man så to vogner til, men med svært lav A-vognsposent, 410 i 1964 og 411 i 1966 som vel egentlig var en C3. 411 skulle bli den siste «klassiske» trikk levert til Oslo .Nå kunne jeg dykke ned i C-vognenes historie, men det skal jeg droppe i disse linjene.

403 og 411 ved Majorstuen i en tidlig utgave av C2 og en sein utgave. Kanskje dere selv ser noen av forskjellene?

403 Majorstuen. Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv
411 Majorstuen. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Ett svar til “Trikkeskolen XLVII”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.