Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!
Trikkeskolen XLVIII
«Dobbeltvognene» til Holmenkolbanen, 501 – 503. ble bestilt i 1940, men kom av forskjellige grunner, ikke i drift før i 1947, så får dere jo vurderer om de er 1943 modell eller 1949 modell. De var Holmenkolbanens andre omgang med stålvogner. Vognene var jo HkB sine flaggskip, men var egentlig ikke så spesielle teknisk sett, «bare» en vogn med tre boggier og ett ledd.
Boggiene var slik at de var fast parallell-koblede med omkoblingen mellom serie og parallell mellom motorene i hver boggi.
Vognene var som tog selv om de var en vogn…
Det skjønte dere vel? 501 overlevde til 1995, men de to andre gikk ut av drift i 1986. Her er 501 på Sognsvatn i sine velmaktsdager i 1973 (Borgersen)