Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Trikkegruppen

Trikkeskolen XLIX

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen XLIX

Opprinnelig hadde banens direktør Wilhelm Witt seg for seg at banen skulle utvikle i retning av Holmenkolbanens vogner og føres inn til sentrum via en felles undergrunnsbane, men da det ble klart at banen ble tatt ut av en slik plan, valgte Witt å videreføre ombygging/fornyelsesprosjektet basert på en gjennomgripende moderniseringsplanen med moderne vognkasser med gamle understell som materialiserte seg med vognene 1019 – 1023, som jeg har vist tidligere, i årene 1948 – 52.



Banen valgte etter det å anskaffe tre helt nye motorvogner med samme motortype som 1932-typen. Disse vognen ble like kraftige med 4 x 77 kW motorer, og kom i drift ett hvert år mellom 1952 og 1954 med nr. 1010 – 1012. 1011 ble levert først, deretter 1010 og 1012. 

Dette var kanskje de peneste av Ekebergbanens vogner. Med disse vognene kom det trykkluftbetjente dører, en nødvendig løsning med foldedører, og som så smått ble innført på resten av vognene, og i alle fall på 1011 passasjergjennomstrømning (men det ble ikke fulgt opp, gående konduktør ble normen). De tre vognene skulle sammen med 1013-1016 ta seg av togkjøringa på banen fram til 1974 da driftsformen ble lagt om.

1010 som ny på Holtet 1954. (Foto: Per Lyng / Sporveismuseets arkiv)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.