Trikkeskolen L

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen L

Hakk i hæl på Ekebergbanens 1010 – 1012 (nye) kommer altså Høka-vognene. De første Høka-vognene kom i drift i november 1952 mens 1011 kom i drift i april 1952, noen måneder før.



Med Høka-vognene mottok Sporveien en topp moderne vogntype som det skulle bli hele 50 vogner av i to serier. 30 i 1952-53 ned nr. 204 – 233 og så 234 – 245 i 1957 og endelig 246 – 253 fra 1958. Dette skulle bli selve Oslotrikken gjennom 1950-åra, 1960-åra og 1970 åra og også 1980-åra. Først 1997 takket de for seg. Vi skal ikke gå nærmere inn på «rattkjelkene», men la en splitter ny 204 representere dem, her ved vognhallen på Sagene. 

Høka-vogn 204. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.