Trikkeskolen LI

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkeskolen LI

Sikkert en god ide, og mange prøvde den, nemlig å bygge opp moderne vogner med basis i «gamle understell». Ved å anvende gamle understell og motorer kunne man få ned prisen på nye og moderne vogner. Sporveien prøvde løsningen, skal vi si i tidens melodi, og anskaffet åtte motorvogner mellom 1954 og 1958. Her var understellene gamle, og kanskje derfor vognene fikk gamle nummer? De fikk nr. 33 – 40, men akk ingen umiddelbar suksess, og det ble med disse såkalte «kyllingene». Allikevel, de fikk et langt liv. Som nye ble de kjørt på linje 8 og 13. Deretter på 13 og så på linje 5 og deretter linje 6. De var for de fleste entusiastene vel mest kjent somt morgenvogner i linje 1 og 7. De ble faset ut i 1984, og nr. 38 er beholdt som museumsvogn. Her nr. 33 hvor Thorleif Strandholt trykket på knappen i Sinsen-sløyfa.

Foto: Strandholt / Sporveismuseets arkiv
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.